مطالب خواندنی

مشکلات ماشین لباسشویی

مشکلات انواع ماشین لباسشویی +عیب یابی و رفع آن

در حال حاضر ماشین لباسشویی از ضروری ترین لوازم خانگی می باشد پیدایش مشکلات ماشین لباسشویی یا عیب یابی ماشین لباسشویی نگران کننده است. الخصوص هنگامی که لباس هایتان کثیف شده و احتیاج به شستشو دارد اما درست لحظه ای که لباس ها را  داخل ماشین قرار می دهید متوجه می شوید مشکلی در لباسشویی رخ داده است. با همراه باشید در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مشکلات اکثر لباسشویی های زیر صحبت کنیم.

پیشنهاد ویژه>> برای خرید و استعلام قیمت سبد رخت چرک لباسشویی با کارشناسان کریمی پلاستیک در ارتباط باشید و یا به صفحه سبد لباس مراجعه نمایید.

  1. عیب یابی ماشین لباسشویی سامسونگ
  2. عیب یابی ماشین لباسشویی پاکشوما
  3. عیب یابی ماشین لباسشویی اسنوا
  4. عیب یابی ماشین لباسشویی ال جی
  5. عیب یابی ماشین لباسشویی آبسال
  6. عیب یابی ماشین لباسشویی حایر
  7. عیب یابی ماشین لباسشویی دوو

 

مشکلات ماشین لباسشویی

در این قسمت قصد داریم شما را با برخی از مشکلات ماشین لباسشویی ها آشنا کنیم. برخی از مشکلات ماشین لباسشویی ها به شرح زیر می باشد:

  1.  پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی
  2. برق داشتن بدنه لباسشویی
  3. سوختن برد لباسشویی
  4. دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد
  5. توقف و یا خاموش شدن ماشین لباسشویی حین کار
  6. ﻣﺎﺷﯿﻦ داراي اﺗﺼﺎل ﺑﺮق ﺑﺪﻧﻪ اﺳﺖ
  7. حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی
  8. ﺻﺪاي ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﮐﺎر زﯾﺎد اﺳﺖ
  9. لباسشویی ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﺸﻮی ﻟﺒﺎس، ﺣﺮﮐﺖ می‌کند.
  10. تند نچرخیدن لباسشویی و خشک نشدن خوب البسه در لباسشویی
  11. لباسشویی ﻋﻤﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮ را اﻧﺠﺎم می‌دهد اﻣﺎ آب ﮐﺜﯿﻒ ﺗﺨﻠﯿﻪ نمی‌شود.
  12. لباسشویی آبگیری ﻧﻤﻮده اﻣﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﺷﺴﺘﺸﻮ ﮐﺎر نمی‌کند.
  13. ﻫﯿﺘﺮ لباسشویی آب را ﮔﺮم نمی‌کند.
  14. ﻣﺎﺷﯿﻦ لباسشویی در ﺣﺎل ﮐﺎر آب ﻧﺸﺖ می‌کند.
  15. لباسشویی مرتباً در ﺣﺎل آبگیری اﺳﺖ و ﻋﻤﻞ آبگیری ﻗﻄﻊ نمی‌شود.
  16. درحالی‌که ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺧﺎﻣﻮش اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺑﺎز ﺷﺪن ﺷﯿﺮ آب، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﺮوع ﺑﻪ آبگیری
  17.  لباسشویی ﻋﻤﻞ آبگیری را ﺑﻪ اﺗﻤﺎم رﺳﺎﻧﺪه، اﻣﺎ عملیات ﺑﻌﺪی اﻧﺠﺎم نمی‌شود.
  18. علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یا علت نیامدن آب داخل لباسشویی
  19. ﺑﺎ چرخش وﻟﻮم ﺗﺎﯾﻤﺮ ماشین لباسشویی، دستگاه روﺷﻦ نمی‌شود.

 

 پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی

در اکثر مواقع پریدن فیوز برق هنگام روشن بودن ماشین لباسشویی ریشه در بروز مشکل در فیوز ها و برق کشی منزل دارد. احتمال پریدن فیوز به علت ناتوانی در تامین جریان برق بسیار بالا است برای مثال استفاده همزمان از ماشین لباسشویی و چند وسیله برقی دیگر با توان مصرفی بالا می تواند  از دلایل پریدن فیوز هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باشد. بنابراین در زمان استفاده از ماشین لباسشویی بقیه وسایل برقی را از پریز بکشید.

برای آشنایی و مشاهده لیست اقلام سرویس پلاستیک لیمون به  صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

برق داشتن بدنه لباسشویی

به  علت وجود آب در لباسشویی که  هدایت الکتریکی دارد می تواند موجب برق گرفتگی و سوختگی شما شود. هنگام روبه شدن با این مشکل سریعا ماشین لباسشویی را از پریز برق جدا کنید. در نهایت موارد زیر را برای علت برق داشتن بدنه لباسشویی تان چک کنید:

  1. قسمت های گوناگون لباسشویی جهت نشتی آب را بررسی کرده. می دانید که آب می تواند برق گرفتگی را تشدید کند امکان دارد به دلیل نشت آب در یک بخش، بدنه لباسشویی برق دار شده باشد.
  2. یکی دیگر از دلایل برق داشتن بدن متصل نبودن سیم ارت و یا اتصال آن به لوله آب می باشد.
  3. از درستی اتصالات و فیش های برق ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید. نشانه هایی مانند سوختگی از پریز، دوشاخه و سیاه شدن پریز، زنگ زدگی، یا دوشاخه می تواند ناشی از سوختگی باشد.
  4. بررسی سیم کشی های الکتریکی و اتصالات فیش های برق ماشین لباسشویی، اگر روکش سیم ها از بین رفته می توانید آن ها را تعویض کنید.
  5. علت برق داشتن بدنه لباسشویی ریشه در ایجاد مشکل در موتور و اتصال موتور بدنه دارد. در این مواقع موتور نیم سوز بوده و جریان برق به بدنه ماشین لباسشویی می رسد.

در صورت برطرف نشدن مشکل برخی از موارد را بررسی کنید این موارد شامل: هیتر، خازن پارازیت گیر، سیم پیچ داخلی می باشد.

سوختن برد لباسشویی

سوختن برد لباسشویی

یک قطعه کاملا الکترونیکی در ماشین لباسشویی برد ماشین لباسشویی می باشد. این برد قطعه ای حساس در ماشین لباسشویی است که از میزان زیادی خازن و فیوز تشکیل شده است. یکی از اصلی ترین دلایل سوختن برد ماشین لباسشویی نوسان برق یا رسیدن آب به آن می باشد.

راه حلی مناسب در صورت سوختن برد ماشین لباسشویی، تعویض برد لباسشویی می باشد. البته قبل از تعویض بهتر است حتما دلایل سوختن برد لباسشویی را بررسی نمایید.

 

دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد

دلایل فراوانی برای نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی وجود دارد. بهترین راهکار برای عیب یابی دستگاه و تعمیر آن این است که توسط تکنسین متخصص چک شود. برخی از دلایل و علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به شرح زیر می باشد:

  •  خرابی سیستم قفل درب
  • تسمه محرک لباسشویی
  • ایراد موتور و اجزای مرتبط مانند کوپلر، کلاچ و…

توقف و یا خاموش شدن ماشین لباسشویی حین کار

دلایل گوناگونی در توقف ماشین لباسشویی حین کار وجود دارد. توقف و کار نکردن ماشین لباسشویی به چند شکل گوناگون رخ می دهد. امکان دارد موتور پس از شروع به کار متوقف شود. امکان دارد تایمر لباسشویی ایراد داشته باشد و در اواسط  کار از کار بیفتد یا امکان دارد ناگهان خاموش شود و از  کار بیفتد.

هر یک  از موارد ذکر شده در بخش بالا موجب از کارافتادن و توقف لباسشویی می شود. برخی از دلایل بروز این مشکل به شرح زیر می باشد:

  1. ایراد موتور لباسشویی
  2. ایراد سیر برقی ورودی آب
  3. خرابی تایمر الکترونیک ماشین لباسشویی
  4. خرابی میکروسوئیچ درب
  5. خرابی زبانه و قفل درب
  6. نوسانات برق یا خرابی دوشاخه برق

ﻣﺎﺷﯿﻦ داراي اﺗﺼﺎل ﺑﺮق ﺑﺪﻧﻪ اﺳﺖ

یکی از قطعات الکتریکی دارای اتصال بدنه می باشد.

نحوه رﻓﻊ: قطع سیم های اجزای مصرف کننده لباسشویی مانند: هیتر، هیدرو استات، پمپ، شیر الکتریکی، واترپمپ بعد از انجام این کار توسط چراغ سری به جستجوی قطعه عیب دار بپردازید. در صورت پیدا کردن قطعه آن را تعویض و یا تعمیر کنید.

2- سیم های رابط مشکل دارند.

نحوه رفع: اگر از صحت قطعات الکتریکی اطمینان حاصل کردید باید بدانید ایراد به یکی از سیم ها مربوط می شود. اگر شناسایی تک سیم دارای مشکل سخت است بهتر است سیم بندی لباسشویی را به طور کامل تجدبد کنید.

حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی

تمام پودر سرازیر شده در جا پودری به چلیک منتقل نمی شود و در نهایت بخشی از پودر ماشین لباسشویی حل نشده باقی می ماند. در واقع علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی می توانید به موارد زیر نیز بستگی داشته باشد.

1) یکی از دلایل آن کثیف شدن فیلتر شیر الکتریکی باشد.

نحوه رﻓﻊ: در صورت کثیف بودن فیلتر، فشار آب به ورودی جا پودری کم است در نهایت تمام پودر ریخته شده در جا پودری حل نمی شود. فیلتر را از شیر جدا کنید پس از تمیز کردن آن دوباره در جای خود قرار دهید.

 

2) یکی دیگر از دلایل حل نشدن پودر ماشین لباسشویی کثیف بودن جا پودری می باشد.

 

نحوه رﻓﻊ: باگذشت زمان بر اثر استفاده مداوم مقداری از پودر مرطوب در جاپودری رسوب کرده و خشک شده است، برای رفع این مشکل کافیست جاپودری را از ماشین جدا کرده پودرها را بشویید و از بین ببرید.

3) استفاده از پودر نامناسب و یا بیش از اندازه.

نحوه رفع: استفاده نامناسب از پودرهای شوینده یکی از دیگر از دلایل حل نشدن پودر ماشین لباسشویی می باشد. توجه کنید حتما از پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید.

ﺻﺪاي ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﮐﺎر زﯾﺎد اﺳﺖ

دلایل  زیادی در سر و صدای ماشین لباسشویی وجود دارد برخی از این دلایل شامل :

 

1. خرابی بلبرینگ ها. در صورت خرابی تنها راهکار آن تعویض بلبرینگ می باشد.

2. سه‌نظام نگه‌دارنده درام ﺷﮑﺴﺘﻪ اﺳﺖ.

نحوه رﻓﻊ: در صورت شکسته شدن سه شاخه نگه دارنده درام، شاخه ها، درام لنگر انداخته و به احتمال زیاد با هیتر و دیگ فرعی درگیر می شود. برای اطمینان لازم است درام و چلیک را باز کرده و سه شاخه نگه دارنده درام را  از نزدیک بررسی نمایید. در صورت شنیدن صدای مهیب و غیر طبیعی فورا دستگاه را متوقف کرده و با تعمیرکار ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

3. لاستیک دور درب غیر استاندارد است و یا از جای خود خارج شده است

نحوه رفع: ناحیه بین چلیک و درام در درب ماشین بسیار کم است، خارج شدن لاستیک دور درب از جای خود، موجب درگیری آن با درام شده بنابراین در صورت خارج شدن باید در محل استقرارش باز گردد و بر روی حاشیه های درونی لاستیک دور درب تسمه، یا فنر قرار بگیرد تا به آسانی  آزاد نشود.

4. خراب شدن تسمه

نحوه رفع: تسمه خراب شده را با سایز متشابه آن تعویض کنید

5. قرار نگرفتن هیتر در جای خود.

نحوه رﻓﻊ: اگر با  پس از تعویض هیتر و یا  رسوب زدایی آن صدای ماشین افزایش پیدا کند در اصل هیتر در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است.

6.درگیری تسمه یا پولی ها با سیم بندی ماشین.

7. بلبرینگ های موتور شسته شده .

نحوه رفع: آزمایش بلبرینگ ها در صورت خراب بودن با رعایت کد مخصوص بلبرینگ متشابه آن را خریداری و جایگزین کنید.

لباسشویی ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﺸﻮی ﻟﺒﺎس، ﺣﺮﮐﺖ می‌کند

 

لباسشویی ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺘﺸﻮی ﻟﺒﺎس، ﺣﺮﮐﺖ می‌کند

در صورت حرکت لباسشویی در زمان شسشوی لباس ها، بست ها را بررسی کنید. به طور قطع بست های ماشین باز نشده اند این بست ها امکان دارد به شاسی بسته باشند. یکی دیگر از دلایل حرکت ماشین لباسشویی تنظیم نبودن تراز لباسشویی می باشد.

برخی دیگر از دلایل تکان خوردن ماشین لباسشویی می توان به مواردی مانند: خرابی کمک فنر لباسشویی، فنرها، تسمه، بار نامتعادل و ….. می باشد.

تند نچرخیدن لباسشویی و خشک نشدن خوب البسه در لباسشویی

در صورت چرخش آرام دیگ در اثر شستشوی لباس ها و خشک نشدن این لباس ها لازم است حتما با تعمیرکار تماس بگیرید. زیرا بروز این مشکل دلایل فنی دارد. البته خرابی خشک کن لباسشویی و خشک نکردن لباس ها به دلایلی بستگی دارد برخی از این دلایل شامل: بروز مشکل در موتور لباسشویی، المنت، تسمه و …… می باشد. از دیگر دلایل بروز مشکل در کارکرد خشک کن، پر کردن بیش از حد ظرفیت آن می باشد.

لباسشویی ﻋﻤﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮ را اﻧﺠﺎم می‌دهد اﻣﺎ آب ﮐﺜﯿﻒ ﺗﺨﻠﯿﻪ نمی‌شود

در صورت تخلیه نشدن آب کثیف از لباسشویی باید بدانید این مشکل به گرفتگی و مسدود بودن مجاری تخلیه یا خرابی پمپ تخلیه و اجزای آن بستگی دارد. برطرف کردن این مشکل در بخش اول می تواند آسان باشد اما اگر اشکال از پمپ تخلیه باشد و این قطعه نیاز به تعمیر داشته باشد باید فورا با تعمیرکار تماس بگیرید.

لباسشویی آبگیری ﻧﻤﻮده اﻣﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﺷﺴﺘﺸﻮ ﮐﺎر نمی‌کند

 

نحوه رﻓﻊ: به جز آنچه که  در عیب یابی بخش های بالا گفته شد بروز این مشکل می تواند شامل یکی از موارد زیر نیز باشد:

  1. خرابی خازن راه انداز، در صورت خرابی خازن راه انداز موتور صدای خاصی تولید می کند اما توانایی حرکت ندارد. در این صورت اگر پولی را بچرخانید موتور به گردش در می آید. خازن خراب شده را تعویض کرده و در صورتی که سیم های رابط خازن از مدار جدا شده باشد، مشکل سیم ها را رفع کنید تا موتور راه بیافتد.
  2. امکان دارد در اثر خرد شدن بلبرینگ یا یاتاقان، محور درام گریپاژ کند. بهتر است ماشین را از برق بکشید و به برطرف کردن عیب بپردازید. ابتدا به صورت دستی تست کنید درام یا پولی قابل چرخیدن هست یا خیر؟ در صورت تعویض بلبرینگ ها، کاسه نمدی های مربوطه را نیز عوض کنید. گاهی حرکت نکردن درام به علت افزایش رسوبات داخل چلیک می باشد که باید چلیک رسوب زدایی شود. البته باید بدانید در صورت گریپاژ کردن درام، از موتور صدای هوم را می شنوید.
  3. امکان دارد عیب از خود موتور نیز باشد. سیم های رابط موتور را جدا کرده با استفاده از یک اهم متر دیجیتالی سیم های دور کند را شناسایی کنید. حالا با استفاده از خازن راه انداز مداری مستقل از سیم بندی مدار ایجاد کنید. اگر با اتصال برق دور کند شروع به کار کرد، موتور سالم می باشد و مشکل از سیم های رابط ماشین می باشد. اما اگر موتور حرکتی نداشت باید آن را به تعمیرکار متخصصی بسپارید و بعد از انجام آزمایش مجدد، در صورت نیاز سیم پیچی موتور را تجدید کنید.

ﻫﯿﺘﺮ لباسشویی آب را ﮔﺮم نمی‌کند

برای افزایش سرعت عمل در عیب یابی و رفع مشکل بهتر است سیم های رابط هیتر را جدا کرده و با استفاده از یک سیم مخصوص، برق 220 ولت را مستقیما برای 10 ثانیه به هیتر وصل کنید. در نهایت بعد از قطع برق، اگر پایه های المنت یا هیتر گرم شده باشند، المنت سالم است ولی برق به آن نمی رسد. این مشکل می تواند ریشه در تایمر داشته باشد که در این صورت باید صفحه کلید های تایمر باز و عیب یابی شود؛ یا اینکه سیم رابط بین ماشین لباسشویی و هیتر قطع شده است که سیم خراب باید تعویض شود.

البته گاها هیتر سالم است و به آن برق نیز می رسد اما در اثر جرم گرفتن المنت آب دیر تر گرم  می شود. در این موارد میزان جرم روی المنت به اندازه ای زیاد می شود که از گردش مخزن اصلی جلوگیری می کند، مناسب ترین کار در این حالت این است که چلیک و درام را از هم جدا کنید و در نهایت بعد از رسوب زدایی کف چلیک و سطح المنت دوباره قطعات را به حالت اولیه برگردانیم. این کار باعث می شود طول عمر ماشین لباسشویی بیشتر شود و آب درون آن سریع تر گرم شود.

البته در برخی موارد نیز خراب شدن هیتراستات علت نرسیدن برق به هیتر نیز می باشد. برای اطمینان از سالم بودن هیتراستات بهتر است ماشین لباسشویی را  از برق بکشید و رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید. بعد  از اتمام این کار باید عقربه حرکت کند و به صفر نزدیک شود در غیر این صورت باید قاب هیتراستات را جدا کنید و مشکل آن را برطرف نمایید.

ﻣﺎﺷﯿﻦ لباسشویی در ﺣﺎل ﮐﺎر آب ﻧﺸﺖ می‌کند

نشت آب از ماشین لباسشویی یکی از مشکلات شایع ماشین لباسشویی می باشد. این مشکل با توجه به محل دقیق نشت آب علت های گوناگونی دارد.

در ابتدا درپوش یا پنل پشت ماشین لباسشویی سپس درپوش فوقانی را از دستگاه جدا کرده و لباسشویی را به برق وصل کنید. در حین کار به دستگاه دقت کنید تا محل نشتی آب را شناسایی کنید. اگر محل نشتی، یکی از رابط های لاستیکی آب بود باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همچنین امکان دارد آب بر اثر ترکیدگی قاب مخصوص واترپمپ، جاپودری و ….. جمع شده باشد که در این صورت بهترین راهکار برای آب بندی دستگاه تعویض موارد بالا می باشد.

لباسشویی مرتباً در ﺣﺎل آبگیری اﺳﺖ و ﻋﻤﻞ آبگیری ﻗﻄﻊ نمی‌شود

نحوه رﻓﻊ:  اگر هنگام آبگیری، آب درون دیگ زیاد باشد به نحوی که از شیشه درب نیز مشخص باشد، امکان دارد مشکل از شیر ورودی آب باشد. اگر اتصال برق دستگاه را قطع کرده اید اما همچنان آب به داخل دستگاه می آید، مشکل از شیر می باشد. اما اگر آبگیری لباسشویی با قطع جریان برق متوقف شود امکان دارد مشکل از تایمر لباسشویی،کم بودن فشار آب شیلنگ ورودی آب یا سوئیچ فشار باشد. در چنین مواقعی پیشنهاد می کنیم با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

درحالی‌که ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺧﺎﻣﻮش اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺑﺎز ﺷﺪن ﺷﯿﺮ آب، ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﺮوع ﺑﻪ آبگیری

نحوه رﻓﻊ: در صورت مواجه شدن با این مشکل شیر را از ماشین لباسشویی مستقلا آن را عیب یابی کنید. در صورت خراب بودن آن نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. رایج ترین علت بروز این مشکلات خرابی شیر برقی می باشد. اما امکان دارد مشکل از  تایمر لباسشویی نیز باشد.

کریمی پلاستیک یکی از بهترین و معتبر ترین فروشگاه های لوازم پلاستیک برای خانه و آشپزخانه می باشد. برای مشاهده و خرید لوازم پلاستیکی از فروشگاه پلاستیک فروشی آنلاین به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

 لباسشویی ﻋﻤﻞ آبگیری را ﺑﻪ اﺗﻤﺎم رﺳﺎﻧﺪه، اﻣﺎ عملیات ﺑﻌﺪی اﻧﺠﺎم نمی‌شود

1. ﻫﯿﺪرواﺳﺘﺎت ﺧﺮاب می باشد.

نحوه رﻓﻊ:  ﭘﺲ از پایان عملیات آﺑﮕﯿﺮی و ﺑﺎﻻ آﻣﺪن دﯾﺎﻓﺮاﮔﻢ درون ﻫﯿﺪرواﺳﺘﺎت، باید ﮐﻨﺘﺎﮐﺖ ﻣﺸﺘﺮك شماره (11) به (13)، که متصل به موتور می باشد، وﺻﻞ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ. با  استفاده از اهم‌متر، زمانی که ﺑﺮق ﻣﺎﺷﯿﻦ را قطع است، ارﺗﺒﺎط ﮐﻨﺘﺎﮐﺖ ﻫﺎ را ببینید. در صورت نبود ﻫﯿﺪرواﺳﺘﺎت را ﺗﻌﻮﯾﺾ ﮐﻨﯿﺪ، چرا که این قطعه قابل تعمیر نمی باشد.

2. سوختن موتور لباسشویی

نحوه رﻓﻊ: جدا کردن تایمر ماشین لباسشویی از باقی قسمت های مدار و اتصال آن به صورت مستقیم به برق 220 ولت توسط سیم های بوبین موتور، اگر صدای چرخش چرخ دنده ها به گوش رسید موتور تایمر سالم می باشد در غیر این صورت بوبین را تعویض کنید.

 

3. با استفاده از اهم متر ارتباط بین سیم رابط قطع شده بین موتور تایمر و هیدرواستات را بررسی کنید. در اکثر موارد قطع شدن این سیم منجر به بروز مشکلات بالا در ماشین لباسشویی می شود.

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یا علت نیامدن آب داخل لباسشویی

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یا علت نیامدن آب داخل لباسشویی

در صورت حرکت دادن تایمر لباسشویی و روشن شدن لامپ خبر اما آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

ﻋﻠﺖ و نحوه رﻓﻊ ﻋﯿﺐ: دلایل متفاوتی برای آبگیری کردن ماشین لباسشویی و یا آبگیری نکردن آن وجود دارد که برخی از این دلایل به شرح زیر می باشد:

  • پمپ لباسشویی خراب می باشد.
  • درب ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﺎز می باشد.
  • ﻣﯿﮑﺮوﺳﻮﺋﯿﭻ ﺧﺮاب می باشد.
  • ﻫﯿﺪرواﺳﺘﺎت ﺧﺮاب می باشد.
  • برد الکترونیکی لباسشویی خراب می باشد.
  • قطع شدن سیم‌های راﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﺪ ﻣﯿﮑﺮوﺳﻮﺋﯿﭻ، ﺗﺎﯾﻤﺮ لباسشویی و …
  • خراب شدن شیر ورودی آب

ﺑﺎ چرخش وﻟﻮم ﺗﺎﯾﻤﺮ ماشین لباسشویی، دستگاه روﺷﻦ نمی‌شود.

اگر بعد از چرخاندن ولوم تایمر ماشین لباسشویی، هیچ عملی انجام نشد حتی لامپ خبر روشن نشد، موارد زیر را  بررسی کرده و مشکل را رفع کنید.

 

1) عدم برق داشتن پریز.

2) خراب شدن کابل رابط یا دوشاخه

نحوه رفع: زمانی که دوشاخه به متصل به پریز می باشد، با استفاده از ولت متر رسیدن برق به ترمینال ماشین را بررسی نمایید. اگر برق از پریز به ماشین نمی رسد، ابتدا دوشاخه را باز کرده، در صورت درست بودن اتصالات دوشاخه کابل رابط را تعویض کنید.

3) وارد نشدن برق از ترمینال به کلید اصلی

نحوه رﻓﻊ: دوشاخه را از برق بکشید با استفاده از اهم متر، از ارتباط سیم ها از ترمینال تا کلید اصلی تایمر لباسشویی اطمینان حاصل کنید. یکی از مشکلات شایع، قطع شدن سیم ها می باشد که موجب می شود ماشین لباسشویی روشن نشود.

4) خرابی کلید

نحوه رفع: کنتاکت های کلید را با استفاده از نقشه تایمر لباسشویی شناسایی کنید. برای تست هر کدام از قطب های کلید از اهم متر استفاده کنید در صورت خراب بودن کلید باید صفحه کنتاکت تایمر را باز کنید بعد از عیب یابی تایمر را دوباره به حالت اولیه برگردانید.

5) قطع شدن رابط های میکروسوئیچ یا خرابی میکروسوئیچ

نحوه رفع: سیم های رابطی که از تایمر به طرف درب لباسشویی کشیده و بازگشته را پیدا کرده در زمانی که درب کاملا بسته است این دو سیم را به اهم متر وصل کنید. در صورت سالم بودن میکروسوئیچ عقربه اهم متر منحرف می شود در غیر این صورت باید میکروسوئیچ را از محل خود خارج کرده با استفاده از اهم متر تست کنید. اگر میکرو سوئیچ سالم است کافیست اقدام به تعویض سیم های رابط کنید.

6) خراب بودن هیدوراستات

قطعه ای که وظیفه کنترل اندازه آب ورودی به لباسشویی را با باز و بسته کردن دریچه شیر ورودی برعهده دارد، هیدوراستات می باشد. خرابی هیدواستات لباسشویی یکی از دلایل کارنکردن تایمر می باشد که باید توسط افراد متخصص عیب یابی شود.

اگر علت کار نکردن تایمر لباسشویی هیچ کدوم از موارد بالا نبود حتما مواردی را بررسی کنید. این موارد شامل: خرابی شیر برقی و ولوم تایمر، خرابی سوئیچ کنترل درجه حرارت آب، خرابی پمپ تخلیه آب، موتور تایمر لباسشویی  می باشد که باید با دقت بررسی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *