پلاستیک

علت استفاده پلاستیک در کاغذ

علت استفاده از پلاستیک در کاغذ

شاید شما نیز شنیده باشید که یکی از موادی که هنگام ساخت کاغذ به آن افزوده می شود پلاستیک است. با توجه به بافت کاغذ شاید این موضوع برای خیلی افراد عجیب باشد که علت استفاده پلاستیک در کاغذ چیست و این کار به چه دلیلی انجام می گیرد. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. در نظر داشته باشید که انواع مختلف پلاستیک برای انواع کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال بخش زیادی از کاغذ رسید دستگاه های کارتخوان پلاستیک می باشد!

با این حال اصلی ترین دلایلی که باعث استفاده از پلاستیک در خمیر کاغذ و ترکیبات می شود شامل مورادی مانند افزایش مقاومت کاغذ در برابر آب، چاپ راحت تر و تنظیم رنگ و سایه می باشد.

دلیل افزودن پلاستیک به خمیر کاغذ

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که مقدار پلاستیکی که به خمیر کاغذ افزوده می شود بسیار کم است و در حدی نیست که فرمول اصلی آن را تشکیل دهد. علت اصلی افزودن پلاستیک به خمیر کاغذ این است که چند ویژگی خاص به آن ببخشد و باعث بهبود کیفیت آن شود.

دقت کنید که اگر می خواهید با پلاستیک بیشتر آشنا شده و با انواع مختلف پلاستیک آشنا شوید می توانید نوشته پلاستیک چیست را مطالعه فرمایید.

به طور مثال، افزودن پلاستیک به خمیر کاغذ موجب می شود که مقاومت کاغذ نسبت به رطوبت بیش تر شود و با کوچک ترین رطوبت و نمی که به آن برخورد می کند از هم جدا نشود.

همچنین، مطابق با علت استفاده از پلاستیک در خمیر کاغذ علوم ششم، از پلاستیک برای افزایش شفافیت و تنظیم کردن سایه و رنگ کاغذ استفاده می کنند.

البته افزایش براقیت کاغذ یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پلاستیک در آن می باشد. همچنین امروز کاغذ های ضد آب نیز به وجود آمده اند که با ترکیبی خاصی از پلاستیک ساخته می شوند.

همچنین بخوانید:

موارد بکار رفته در ساخت کاغذ

از جمله موادی که در ساخت کاغذ به کار رفته اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• رنگ ( سفید یا رنگی کردن کاغذ )
• نشاسته ( افزایش مقاومت کاغذ و جلوگیری از فرسایش )
• کلر ( از بین بردن تیرگی خمیر کاغذ و از بین بردن لیگتین )
• گچ ( افزایش چسبندگی مولکول های کاغذ و انسجام آن به علاوه تعیین کردن مات یا براق بودن کاغذ )

البته باید بدانید که از مواد دیگری برای بی رنگ کردن کاغذ استفاده می شود. از جمله این موارد می توان به آب کسیژنه و کلر و آب ژاول

همچنین بخوانید: بازیافت پلاستیک در ایران

برای اینکه بیشتر با مواد مختلف و نحوه تهیه کاغذ آشنا بشویم و ببینیم که دقیقا در کدام مرحله پلاستیک را به آن اضافه می کنند می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید.

جالب است بدانید که چوب درختان مقدار زیادی سلولز را داخل خود دارد. از این رو هنگام ساخت کاغذ از چوب درختان استفاده می کنند.

پس از قطع درختان(متاسفانه) تنه آن را به تعداد زیادی تکه های ریز تبدیل می کنند و پس از آن همراه با مقدار زیادی از مواد شیمیایی مختلف و آب داغ رشته های سلولز را از دیگر قسمت های چوب درخت خارج می کنند. که شما می توانید در قسمت تصویری از ساختار سلولز را مشاهده نمایید.

ساختار سلولز

این رشته های به هم تنیده شده آن قدر ریز هستند که در کنار هم پس از انجام عملیات بالا به شکل یک خمیر در می آیند. در این مرحله پس از اینکه آب اضافی از لابه لای این رشته های خمیری خارج شد آن را با اضافه کردن مقادیری کلر(برای بی رنگ شدن و گچ و نشاسته برای محکم شدن) وارد عملیات دیگیری می کنند. مقداری از پلیمر های پلاستیک نیز در این مرحله وابسته به کاغذی که قرار است ساخته شود به پلاستیک اضافه می شود.

کاغذ پلاستیکی

اگرچه در ساخت کاغذ ها از پلاستیک استفاده می شود اما کاغذ پلاستیکی مفهومی جداست. کاغذ های پلاستیکی با دو روش استفاده از مواد پلاستیکی به طور کامل و پوشش دادن کاغذ معمولی با پلاستیک ساخته می شوند. قیمت کاغذ پلاستیکی بیش تر از کاغذ معمولی است و برای ساخت محصولات ضد آب مورد استفاده قرار می گیرد. البته، مشکلی که این کاغذ ها دارند آسیبی است که به طبیعت می زنند.

محققین در حال تلاش برای ساخت کاغذ پلاستیکی ای هستند که با محیط زیست ما سازگاری داشته باشد اما هنوز چنین امکانی فراهم نشده است. البته، خوب است بدانید که ین کاغذ ها می توانند بیش از 20 بار مورد استفاده قرار بگیرند.

کاغذ های پلاستیک، نوع زبر و خشن دارند ولی قابل شست و شو هستند. نمی توان با هر مرکبی روی آن ها چاپ کرد و برای چاپ روی کاغذ پلاستیکی باید از مرکب و تکنیک های خاصی استفاده کرد. این کاغذ ها را می توان صحافی کرد و با کمک همین ویژگی و به خاطر ضد آب بودن، محصول مناسبی برای تولید کتاب های مخصوص کودکان هستند.

دقت کنید که حتی باز هم کاغذ هایی مانند کاغذ گلاسه که تقریبا ضد آب هست و مشاهده می کنید که در صنعت چاپ استفاده فراوانی دارد از پلاستیک استفاده در ساختار خود کاغذ و یک روکش پلاستیکی دیگر نیز پس از اتمام تولید مراحل کاغذ بر روی آن کشیده می شود.

این روکش پلاستیک علاوه بر اضافه کردن خاصیت ضد آب به این کاغذ باعث آن می شود که جوهر به صورت کاملا یک نواخت روی کاغذ پخش شود.

همچنین بخوانید: تاثیر مخرب پلاستیک بر طبیعت

جمع بندی:

پلاستیک یکی از موادی است که در ساخت کاغذ به کار می رود و باعث می شود برخی ویژگی ها مانند مقاومت آن بهبود پیدا کند. اگر چه میزان پلاستیک به کار رفته در ساخت کاغذ بسیار کم است اما وجود آن تاثیر زیادی روی کیفیت کاغذ به دست امده دارد.

سخن پایانی

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید، در آخر هم در بخش زیر می توانید از طریق لینک های درج شده از سایر محصولات موجود در پلاستیک فروشی آنلاین دیدن فرمایید.

با مراجعه به هر صفحه می توانید مشخصات محصول مربوطه را رویت کنید، و جهت استعلام قیمت محصول مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

لیوان اوشن

لیوان تایلندی

قیمت ماگ

لیوان پلاستیکی

خرید انواع سبد در فروشگاه کریمی پلاستیک :

سبد پلاستیکی

سبد پیک نیک

سبد حصیری

سبد لباس ارزان

سبد مسافرتی

مشاهده برند های مختلف :

محصولات بازن

محصولات کارن پلاستیک

محصولات گودبین

محصولات وینتج

هوم کت

مشاهده ظروف و اساس ضروری آشپزخانه :

سطل زباله

بانکه پلاستیکی

بانکه

سرویس مسافرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *