مطالب خواندنی

تاثیر پلاستیک بر محیط زیست و سلامت انسان

تخریب محیط زیست توسط پلاستیک - تاثیر پلاستیک بر محیط زیست

همزمان با افزایش سطح توقعات از رفاه در جامعه ما شاهد رشد چشم گیر محصولات پلاستیکی می باشیم. این محصولات با هزینه بسیار پایین تر و در دسترس در از محصولات عادی می باشند. همچنین به علت استفاده راحت و قابلیت جایگزینی به یکی از بخش های مهم زندگی هر انسانی بدل شده اند.

ما روزانه از ده ها و شاید صد ها محصول پلاستیکی از ظروف یک بار مصرف گرفته تا لیوان ها و کیسه فریزر ها و کیسه زباله ها و حتی سبد ها پیک نیک، جلد روی خوراکی های مختلف و… رو به رو می شویم و حتی بسیاری از آنان را در طبیعت رها می کنیم.

می دانم که به دفعات این جمله کلیشه ای که هر تکه پلاستیک حدود ۳۰۰۰ سال یا ۳۰۰۰۰ هزار سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود را شنیده اید. اما موضوعی فقط تجزیه شدن پلاستیک نیست بلکه اثراتی که در این سال ها روی طبیعت، اکوسیستم و در نتیجه خود انسان ها می گذارد حائز اهمیت است.

قبل از هرچیزی باید بگویم تا حد امکان از دور انداختن زباله های پلاستیکی خود داری کنید و در عوض آن را به صورت ایزوله به یک مرکز بازیافت تحویل دهید تا دوباره آن وارد صنعت و تولید شود.

اما بگردیم سر موضوع اصلی.

از جمله عوارض و تاثیراتی که پلاستیک بر محیط زیست و طبیعت در طول این چند هزار سال می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آلودگی دریاها و صحراها
  • آلودگی خاک
  • انقراض نسل برخی از موجودات
  • گزارشاتی مبنی بر بروز صوانح مختلف در اثر برخورد زباله های پلاستیکی با وسایل نقلیه شخصی و عمومی
  • پلاستیک ها خطرناک و دردسترس

تاثیر پلاستیک در طبیعت

موارد گفته شده تنها بخشی از تمامی اثراتی است که زباله های پلاستیکی رها شده در طبیعت بر جای می گذارند. چیزی که علاوه بر ترسناک بودن شاید کمی جالب باشد این است که ما سالانه شاهد این هستیم که بسیاری از تصادفات در سراسر دنیا به خاطر زباله های های پلاستیکی بوده است. به این صورت که با رها سازی کیسه فریزر و جلد خوراکی ها و… در جاده ها این زباله به شیشه ماشین یک راننده دیگر چسبیده و با کاهش دید راننده موجب تصادف آن شخص شده است. از این موارد می توان به کرار یافت.

حتی ما شاهد گزارش سقوط کنترل شده یک هواپیما به دلیل ورود یک شی پلاستیکی که همراه با طوفان به ارتفاعات رفته رسیده بوده در آمریکای لاتین بوده ایم. به این صورت که این شی پلاستیکی همراه با جریان هوا به ارتفاعات سعود کرده و هنگام عبور هواپیما وارد موتور سمت راست هواپیما شده و همراه با از کار افتادن این موتور خلبان آن هواپیما با اجبار در نزدیک ترین فرودگاهی که توانسته فرود آمده است.

موارد بالا تنها بخشی از کوچگ ترین مسائلی است که با رهاسازی زباله در طبیعت دیگران با آن روبه رو شده اند. در ادامه به بررسی بیشتر آسیب های زباله به محیط زیست می پردازیم.

آلودگی دریاها و صحراها

باید بدانید که صحرا ها و دریا ها دو مورد از مکان هایی هستند که تقریبا هر زباله ای در آن جا جمع می شود. در این میان دریاها سهم بیشتری را به خود دارند.

تجمع زباله ها که با باید یا عوامل انسانی به این نقاط راه می یابند باعث بر هم خوردن اکوسیستم در این نواحی می شوند. زباله های پلاستیکی به مرور زمان به قطعات ریزی به نام میکروپلاستیک تبدیل شده و به اشتباه خوراک حیوانات مناطق دریایی و صحرایی می شوند. در این میان اگر خود حیوان از خوردن این زباله ها نمیرد شکار انسان می شود و انسان با خوردن گوشت آن بیمار می شود.

فتالات ماده ای پلاستیکی و نرم می باشد که سیتم باروری انسان را مختل می کند و درصورتی این اتفاق می افتد که شما به گونه ای پلاستیک خورده باشید یا آب جوشی که داخل یک ظرف پلاستیکی بوده است را نوشیده باشید و یا همچنین گوشت حیوانی که به اشتباه از روی غریزه ظروف و مواد پلاستیکی را به عنوان غذا خورده باشد را خورده باشید.

آلودگی دریاها توسط پلاستیک

علاوه بر این موضوع از آسیب های دیگر عوارض زباله های پلاستیکی در طبیعت می توان به به این موضوع اشاره کرد که سالانه بسیاری از حیوانات در معرض خطر انقراض به علت خوردن مواد و زباله های پلاستیکی می می رند مانند نهنگ ها و برخی از وال و یا لاکپشت های دریایی و یا اینکه در زباله های بزرگ پلاستیکی گیر افتاده و همانجا زجر کش می شوند به این دلیل که نمی توانند خود را از دست زباله ها رها کنند.

انقراض نسل برخی از موجودات

همانطور که گفته شد به دلایلی مانند خورده شدن زباله ها توسط حیوانات و یا گیر افتاده برخی از حیوانات در معرض خطر ما بین حج زیادی از زباله ها. این موارد سالانه تا ۱۵ درصد باعث آسیب رسانی به گونه های جانوری در حال انقراض به خصوص گونه های آبی و دو زیستان می شود.

تاثیر پلاستیک در طبیعت

آلودگی خاک

زباله های پلاستیکی آلودگی خاک را نیز در پی دارند. با گذشت زمان انواع پلاستیک در خاک شروع به آزاد سازی موادی می کند که به مرور زمان باعث آلوده شدن خاک به می شود و اکوسیستم خاکی و گیاهی آن نواحی را به هم می ریزد.

پلاستیک ها خطرناک و دردسترس

باید بدانید که بسیاری از انواع پلاستیک هایی که امروزه ما استفاده می کنیم در طولانی مدت باعث بروز بیماری های مختلفی می شوند. حتی ما برخی از آن هارا برای کودکان خود تهیه می بینیم.

بیسفنول آ

از این ماده شیمیایی برای تولید پلاستیک هایی با درجه های سختی زیاد ساخته می شود. معمولا شیشه شیر کودکان دارای چنین ماده ای است. اگر این ماده با آب جوش برخورد کند آزاد می شود و باعث آسیب رسانی به غدد درون ریز بدن می شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این ماده در ادارد ۹۴ درصد از کودکان تا ۶ سال دیده می شود. این ماده تولید انواع مخلتف هورمون هارا در بدن به هم می زند و احتمال ابتلا به سرطان های وابسته به هرمون هارا نیز بیشتر می کند. علاوه بر آن نیز تاثیراتی در ناباروری مردان دارد.

تخریب طبیعت توسط پلاستیکبیسفنول اس

قرار گیری در مؤرض این ماده باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه می شود. علاوه بر آن در شکل گیری بیماری های دیابت و تیروئید نیز موئثر است. علاوه بر آن مشکلات رشد جنین را در خانم ها افزایش میدهد.

کمک به طبیعت و زندگی با رعایت نکات زیر

شما می توانید با رعایت نکات زیر تا حد زیادی از تاثیر پلاستیک در طبیعت پ تخریب طبیعت توسط پلاستیک بکاهید.

  • کمتر از ظروف پلاستیکی یک بارمصرف استفاده کنید
  • زباله های پلاستیکی را در طبیعت رها نکنید
  • زباله های پلاستیکی را به مراکز بازیافت نزدیک محل خود ارائه دهید
  • از کیسه های کاغذی بیشتر استفاده کنید
  • با بیوپلاستیک آشنا شوید

باید بدانید که شرکت کریمی پلاستیک تولید کننده و فروشنده محصولات بازن پلاستیک و کارن پلاستیک و هوم کت می باشد که همگی آن ها از بهترین تولید کنند لوازم پلاستکی کم خطر برای محیط زیست و انسان می باشند.

سخن پایانی

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید، در آخر هم در بخش زیر می توانید از طریق لینک های درج شده از سایر محصولات موجود در پلاستیک فروشی آنلاین دیدن فرمایید.

با مراجعه به هر صفحه می توانید مشخصات محصول مربوطه را رویت کنید، و جهت استعلام قیمت محصول مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

لیوان اوشن

لیوان تایلندی

قیمت ماگ

لیوان پلاستیکی

خرید انواع سبد در فروشگاه کریمی پلاستیک :

سبد پلاستیکی

سبد پیک نیک

سبد حصیری

سبد لباس ارزان

سبد مسافرتی

مشاهده برند های مختلف :

محصولات بازن

محصولات کارن پلاستیک

محصولات گودبین

محصولات وینتج

هوم کت

مشاهده ظروف و اساس ضروری آشپزخانه :

سطل زباله

بانکه پلاستیکی

بانکه

سرویس مسافرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *